Tillbaka till innehållsförteckningen.
Samhällskunskap – Centralt innehåll åk 4
Individer och gemenskaper
Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet, t.ex. i jämförelse med vikingatidens lagar och regler i jämförelse med Sveriges rättssystem i dag och arbetsfördelningen mellan män, kvinnor och barn under brons- och järnålder, jämfört med dagens samhälle.
Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
Beslutsfattande och politiska idéer
Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut, genom att rösta i allmänna val och till exempel genom elevråd i skolan eller genom att skapa opinion i sociala medier.
Rättigheter och rättsskipning
Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle t.ex. i samband med vikingatidens lagar och regler i jämförelse med Sveriges rättssystem.
De nationella minoriteterna judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar: kultur, historia och rättigheter, t.ex. i samband med geografiundervisningen om Norden.
Information och kommunikation
Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare och granskare av samhällets makthavare samt som underhållare.
Hur digitala och andra medier kan användas ansvarsfullt utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.